Hoitaja-chatissa saat hoitajalta ohjausta ja neuvontaa terveyteen liittyvissä kysymyksissä mm. äkillisissä hengityselinsairauksissa, vatsataudeissa ja allergiaoireissa. Hoidon tarpeen arvion myötä saat kohdennetut kotihoito-ohjeet tai ohjauksen juuri oikean asiantuntijan vastaanotolle. Tarvittaessa hoitaja voi myös siirtää chat-keskustelun lääkärille, jolta saat tarpeen mukaan jatkohoito-ohjeet, sähköisen reseptin tai lähetteen tarkempiin tutkimuksiin. Palvelu on asiakkaalle maksuton.
Asiakkaan tulee asentaa Terveystalon Oma Terveys-sovellus älylaitteelle ja rekisteröityä kyseiseen palveluun. Oma Terveyttä voi käyttää myös verkossa. Asiakas kirjautuu Oma Terveys –palveluun joko pankki- tai mobiilitunnistautumisella tai aiemmin asettamallaan salasanalla. Vahva tunnistautuminen varmistaa asiakkaan tunnistamisen ja tietoturvan.
Mikäli Oma Terveyden Etäasiointi-näkymässä ei näy Hoitaja-chat julkisen terveydenhuollon asiakkaille –vaihtoehtona, tulee asiakkaan olla yhteydessä terveyskeskuksen ajanvaraukseen (arkisin klo 12–16 puh. 040 151 9700 tai 040 151 9701 tai käymällä paikan päällä), jotta asiakas saadaan kiinnitettyä palveluun.